av Anders Björnsson
Essäer | Danskt band 96 sidor |
Anders Björnssons nya bok, När man inte hunsar, består av trettiofem korta essäer om musik. Boken tillkom under det första coronahalvåret 2020. Under karantänen på landsbygden fanns ingen flygel att slå sig ned vid, det blev inga besök på konsertlokaler och operahus. Däremot kom många musikupplevelser upp till ytan, som minnesbilder och hörselintryck. Närvaron i naturen och närheten till litteraturen förstärkte dem ömsevis.
Ett sammanhållande tema i dessa texter är musikens jämlikhetsskapande möjligheter: den inkluderar genom att fascinera. Ämnena kretsar väsentligen kring västerländsk konstmusik, men folklighet och motkulturalitet finns hela tiden med i bilden. Författaren kallar sig amatörpianist, och han har under perioder av sitt yrkesliv också ägnat sig åt musikkritik. Salongens intimitet snarare än scenens monumentalitet lockar honom.
Författaren är historiker och har varit publicistiskt verksam bland annat vid Sveriges Radios vetenskapsredaktion och i Svenska Dagbladet. På Celanders förlag har han tidigare utgivit I Bildts tid och andra nedslag i tidskrönikan (2015) och varit redaktör för två antologier: Bevara alliansfriheten. Nej till Nato-medlemskap (2014, tillsammans med Sven Hirdman) samt Försvaret främst (2016). Björnsson är hedersdoktor vid humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet.
Om boken
Thomas Nydahl skriver på sin blogg bland annat:
”Som alltid hos Björnsson finns det en mycket säker stilist bakom varje stycke. Stilisten utmärker sig med det som är så genomtänkt att det ser både enkelt och flyktigt ut.”
Hela recensionen finns att läsa här.
”Musiken som kulturbärare är den enande tråden i denna bok: i stort sett all västerländsk kultur kan anknytas till sina musiktraditioner. Författarens handlag är lätt om än lärt, aldrig tekniskt, alltid underfundigt.”
Ulf Persson, matematiker
”Välformulerat, inte sällan tänkvärt.”
Thorsten Nybom, historiker†